ADIL EL ARBI & BILALL FALLAH maken winnaar Point of U competition bekend

Afgelopen weekend stond de Studio in Antwerpen weer volledig in het teken van Point of U. De videocontent wedstrijd voor youngsters – hosted by Samsung en regisseursduo; Adil El Arbi en Bilall Fallah – wist ook dit jaar weer hoge toppen te scheren. Niet één maar liefst vier winnaars werden bekroond. Alle finalisten wisten met de Galaxy S21 een nieuwe dimensie aan maatschappelijk relevante topics te geven. De unanieme mood onder de young creatives bleek eentje van hoop en talent te zijn.

Na een eerste succesvolle Point of U en Samsung collab, gingen beide partijen opnieuw samen met regisseursduo Adil & Bilall op zoek naar het creatief talent van morgen. Dit jaar werden maar liefst 21 jonge content creators geselecteerd uit meer dan 300 inschrijvingen. Deze POU-squad werd de voorbije weken klaargestoomd voor de smartphone videography hall of fame. Zo volgden de young talents verschillende interactieve workshops zoals scriptontwikkeling en regie maar konden ze ook inspirerende talks bijwonen van Average Rob, Flo Windey, TAKKIE TV en Oimundo Casting en many more.

DO WHAT YOU CAN’T

Dit alles met slechts één doel voor ogen; hun point of u zo creatief mogelijk op beeld brengen met de Galaxy S21. 

“Ik ben altijd al enthousiast geweest over de visuele mogelijkheden van smartphones. Zelf heb ik via een smartphone mijn passie voor de visuele wereld ontdekt. Het is fantastisch om te zien dat er steeds meer mogelijk wordt met een apparaat dat in je broekzak past. Daar is ook Point of U wederom een bewijs van!” – video- en fotograaf Ramy Fouad

Carte blanche? Bijna! Zo werden alle contestants onderverdeeld in vier categorieën: factual, fictie, muziek en social impact. Per categorie kregen de young Tarantino’s ook een toegewijd jurylid en coach toevertrouwd. Flo Windey stond alle creatives bij in de categorie factual vids. Fotografe, model & auteur Raia Maria Laura pushte alle deelnemers die een vette music video wilden maken. Terwijl videograaf en fotograaf Ramy Fouad de crew van beste fictie onder zijn vleugels nam. Adil & Bilall you ask? Zij waren de spotters van dienst voor alle sociale relevante topics.

#WITTEDOEKWAARDIGE SMARTPHONE CONTENT

Zondag 18 april vond dan uiteindelijk de grote finale plaats en werden alle kortfilms van de jongeren beoordeeld door de voltallige POU-jury. De winnende beeldenmakers wisten sterke verhalen vanuit hun point of u, een nieuwe #wittedoekwaardige interpretatie te geven met de Galaxy S21. Van een verticale kleine-zus-docu en een fictie truth bomb tot een inclusive woordkunst video en een beklijvende muziek clip. De 22-jarige Lukas Gevaert werd uiteindelijk met zijn “Kleine docu over mijn kleine zus” uitgeroepen tot de allround winnaar en kreeg tegelijkertijd ook de ereplaats in de best factual-categorie. Lukas voelde zich free as a bird met de Galaxy S21 waarmee hij zijn full kortfilm opnam: “Met de Galaxy S21 ben je veel flexibeler. Zo kan je veel sneller shots aannemen dan wanneer je met een zware camera werkt. Veel meer run & gun als het ware! Bovendien matchte deze smartphone videography perfect met mijn storyline.”

Lukas had zowel inhoudelijk als op technisch vlak een harde video. Door zijn gewaagde keuze om verticaal te schieten in een thematiek gerelateerd aan de insteek; namelijk de perversie van TikTok, sprong hij er echt uit qua originaliteit. Ook beeldtechnisch vonden wij zijn zwart-wit shots enorm dope.” – Adil & Bilall

EIGENTIJDSE VERHALEN

“Onze jongeren zijn echt bezig met mentaal welzijn. Alle video thema’s waren zo sterk dat ik bijna een traantje heb gelaten. Het deed me deugd om dit maatschappelijke bewustzijn te observeren.” – fotografe Raia Maria Laura

Daarnaast tackelde Sem Cuypers (17) net als de factual winnaar een eigentijds fenomeen in de categorie fictie. Zo won Sem de fictie-prijs met zijn docu die inzoomt op de lange wachttijden voor psychologische hulp.

Met de muziekvideo ‘Every little thing will change’ zette de 22-jarige Sven Van Alboom dan weer de zoektocht naar zelfacceptatie in de verf en toonde ook meteen dat ook muziekvideo’s een sterk verhaal kunnen vertellen.

Een overvloed aan verhalen zagen we ook bij social relevance-winnaar Yasmina Ahamiane. Zo schoot ze met ‘They will never understand’ een krachtige woordkunst video waarbij er verschillende perspectieven aan bod komen met als overkoepelend element: onbegrip.

Ook de runner-ups zagen in de Galaxy S21 de perfecte partner in crime om hun point of u te vertalen: “De Galaxy S21 heeft heel veel functies en mogelijkheden waardoor je niet beperkt wordt in je filmen. Ik heb het gevoel dat de smartphone deuren opent voor nieuwe inzichten en andere mogelijkheden. Zo beschik je als maker over meer middelen omdat je meer verschillende kanten op kan en dat zie je ook als je kijkt naar de winnaars uit de vier verschillende categorieën.”

WHAT’S NEXT?

Als het aan Point of U-organisator Mathias Sourbron ligt, stopt de kruisbestuiving van accessible content creatie nog lang niet. Zo zet hij samen met Samsung en zijn Wajow Talent Factory het POU-traject verder vanuit hun nieuwe uitvalsbasis in Brussel. Denk aan een resem aan inspirational talks, workshops en screenings, om dan samen met Samsung toe te leven naar de eerste Point of U Benelux-editie, in 2022. See you there?

Meer informatie over het Point Of U filmfestival voor jongeren kan je terugvinden op hun website: www.pointofufest.com