Gloednieuwe BISOU AWARDS vieren het Belgische influencer-landschap

Delen met je netwerk?

Influencers rejoice! Dit najaar vindt de allereerste editie van de Bisou Awards plaats, een gloednieuwe awardshow die de crème de la crème van het Belgische influencerlandschap in de bloemetjes zet. Een broodnodige erkenning voor de sector, volgens de organisatoren. Want ondanks de vooroordelen is één ding incontournable: influencer marketing wérkt, and it’s here to stay.

Van hoe we ons geld beleggen (#finfluencer) tot waar we onze frieten in dippen (#sausfluencer): we laten ons vandaag als consument voor zo goed als alles adviseren en inspireren door online persoonlijkheden met een mening. Een niet te onderschatten marketingtool die de voorbije jaren uitgroeide van onbeholpen niche tot de absolute top. En dat is een goeie reden om de best efforts uit de sector te vieren!

“De influencerwereld is volwassen geworden. Waar het in de early days ging over iemand die een product of service promootte met een vaak lege vermelding, zien we vandaag heel mooie, kwalitatieve en vooral impactvolle content van online persoonlijkheden die écht iets te vertellen hebben. En die willen we met de Bisou Awards in de kijker zetten.” vertelt Hannes Coudenys van creative agency Hurae.

Authenticiteit en impact

De kwaliteit van de content is er dus op vooruit gegaan, maar dat is niet de enige reden om influencers in de spotlight te zetten. Volgens cijfers van de Sociale Media en Influencermarketing Barometer volgt 74% van de Belgische social mediagebruikers tussen 16 en 39 online influencers. Van die groep geeft een indrukwekkende 33,7% aan ooit al een product of service te hebben gekocht op aanraden van een influencer. Content creators hebben dus een enorme commerciële impact. Maar: enkel als de content én aanbeveling authentiek aanvoelt. En dat is ook merken niet ontgaan.

Heel wat merken hebben ontdekt waar de échte meerwaarde van influencers zit, en daardoor is ook hun aanpak veranderd. Waar ze een aantal jaar geleden nog puur op bereik selecteerden, gaan ze nu op zoek naar influencers die voeling hebben met het merk of het product. We zien echt een creatieve kruisbestuiving tussen merk en influencer, en dat zorgt voor meer authentieke, kwalitatieve content die een grotere meerwaarde heeft voor zowel de merken als de consument. Een mooie evolutie.

Met de Bisou Awards willen we net die influencers en merken vieren, en tegelijkertijd de professionalisering van de sector in de kijker zetten. “Als je kijkt naar de commerciële impact van influencers, en de invloed die ze hebben op gedrag en levensstijl, is één ding duidelijk: we moeten van die negatieve connotatie af. En dat kan alleen door de mooie dingen te vieren.”

“Met CityCubes zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om merken in contact te brengen met hun consumenten. Dé influencer-awardshow van België organiseren is dan voor ons ook een ideale manier om hier met merken impactvolle activaties op uit te werken die een immense reach en betrokkenheid kunnen genereren. We hebben dankzij de fijne samenwerking die we reeds hadden met Hurae op Smile Safari dan ook besloten om ons mee achter dit initiatief te zetten en we dromen groot! En goed nieuws want er is nog ruimte voor merken, dus aarzel zeker niet ons te contacteren voor een samenwerking!”, aldus Dieter Veulemans Creatief director & partner bij CityCubes.

En het bisouke gaat naar…

De Bisou Awards gaan door tijdens najaar 2024, op een toplocatie in Knokke-Heist die later wordt bekend gemaakt – een stad die zelf regelmatig met influencers samenwerkt.

In partnerschap met o.a. Coca-Cola vieren de awards de crème de la crème van de Belgische influencerwereld in 12 categorieën: van selfcare tot sociale impact. Wie er niet kan bij zijn kan de liveshow volgen via Proximus Pickx.

Sociale mediagebruikers kunnen alvast vanaf nu een maand lang hun favoriete influencers nomineren tot en met 21/07. Daarna beslist een combinatie van publieksstemmen en jury van zwaargewichten uit de sector wie de award – het bisouke – uiteindelijk in de wacht sleept. Op de Bisou Awards worden ook 4 awards uitgereikt aan merken die op een impactvolle manier influencers hebben ingezet. Bovendien is ook het event zelf de perfecte voedingsbodem voor inspirerende nieuwe samenwerkingen in dit nationale verhaal.

“Tijdens de Bisou Awards willen we content creators die elkaar vaak enkel online kennen fysiek samenbrengen. Het is de perfecte gelegenheid om nieuwe connecties te leggen en creatieve kruisbestuiving mogelijk te maken, zowel tussen influencers onderling als tussen merken en influencers. Het wordt een viering van creativiteit, content creation en verbinding – van samen mooie dingen maken die een positieve impact hebben.”

Naast Hurae en CityCubes zetten ook de Belgian Association of Marketing en de Influencer Alliance hun schouders onder de awards.

Foto: Bisou Awards