Gisteravond, op zaterdag 16 mei, veranderde de Stenen Cirkel op de Gasthuissite in het absolute epicentrum van de Vlaamse hiphopgeschiedenis en lokale trots. Stad Aarschot vierde een uniek, dubbel platina jubileum: de 30ste verjaardag van CC Het Gasthuis én 30 jaar van de legendarische hiphophit ‘Zaterdag’ van Krapoel In Axe (K.I.A.). Het werd een memorabele avond vol nostalgie, verrassende covers en een emotioneel eerbetoon in het puurste ‘Osschots’. Bekijk hier het fotoverslag!
Aarschottenaren weten het al drie decennia lang: zaterdag is traditiegetrouw ‘krapoelekesdag’. Dat het lokale cultuurhuis en de grootste hit uit de geschiedenis van de stad exact even oud zijn, kon het stadsbestuur niet onopgemerkt voorbij laten gaan. In een concept dat deed denken aan het televisieprogramma ‘Liefde voor Muziek’, brachten negen uiteenlopende Aarschotse acts een muzikaal eerbetoon aan K.I.A. door de iconische track volledig naar hun eigen hand te zetten.
Het publiek werd getrakteerd op een waanzinnig eclectisch spectrum aan genres. Van de meezingbare schlagerversie door accordeonist Johan Veugelers tot de rauwe gitaren van Rommelstein, en van poprock tot rock-‘n-roll met artiesten als Kirri Valvekens, Aram Santy, Daisy Ray, Jasmien Geijsels en Charles Guillaume Leroi & The Litte’l Swie’tees. Ook werd er stilgestaan bij een eerbetoon aan Rocking Moustache.
De zanger overleed onverwacht in maart, maar liet met zijn eigenzinnige bewerking van ‘Zaterdag’ een bijzonder muzikaal testament na. Het bleek zijn allerlaatste opname te zijn. Tijdens de viering werd, in aanwezigheid van zijn echtgenote en dochter, op respectvolle wijze stilgestaan bij dit verlies met een uniek kippenvelmoment voor alle aanwezigen.
“We zijn zelf compleet omvergeblazen door wat de artiesten uit Osschot ervan hebben gemaakt. Nooit gedacht dat er zoveel verschillende versies uit onze track gehaald konden worden”, klonk het glunderend bij de mannen van K.I.A.
K.I.A. 2.0: Een historische nieuwe strofe
Het absolute hoogtepunt van de avond was uiteraard de passage van het trio zelf. Cliffke, Vjee en DJ Jakke beklommen het podium niet alleen, maar lieten zich flankeren door een ijzersterke liveband inclusief ronkende blazers. De energie in de Stenen Cirkel was snijdend en de sfeer bereikte het kookpunt toen de band hun allergrootste klassieker inzette.
Voor het eerst in dertig jaar zorgde K.I.A. voor een enorme verrassing door een gloednieuwe, sappige strofe aan het nummer toe te voegen. Cliffke gaf toe diep ontroerd te zijn geweest door de eerste demo’s van hun collega-artiesten: “Toen wist ik: we moeten zelf ook een nieuwe versie maken. Spelen met een volledige liveband en blazers was al eeuwen een droom, en die nieuwe strofe rolde er daarna spontaan uit.”
Lokale trots en exclusieve vinyl
Ook burgemeester Gwendolyn Rutten toonde zich laaiend enthousiast over het verbindingselement van de avond: “Dit was een feest van en voor Aarschot. Terwijl Het Gasthuis uitgroeide tot ons kloppend cultureel hart, zette K.I.A. destijds ons dialect en onze stad nationaal op de kaart. Die twee geschiedenissen vloeiden vanavond naadloos in elkaar over.”
Voor wie de geschiedenisles mee naar huis wilde nemen, was er bovendien een exclusieve, fysieke herinnering. Alle unieke versies van de artiesten werden vooraf professioneel opgenomen en geperst op een gelimiteerde vinylplaat, voorzien van een prachtig hoesontwerp door kunstenaar Bart Schoofs. De platen vlogen aan de merchandise-stand dan ook vlot over de toonbank, uiteraard vergezeld door een koud Krapoelekesbier, dat speciaal voor de gelegenheid was gebrouwen.
Na de live-optredens werd het feest op de Gasthuissite nog tot in de vroege uurtjes voortgezet met stomende dj-sets van DJ Jakke, Hilde & Hilda en de Plastik Pumas. Aarschot heeft zijn ‘krapoelekes’ geëerd zoals het hoort: met bakken ambiance, een stevige scheut nostalgie en een onvervalst gevoel van lokale trots. Op naar de volgende dertig jaar!
Foto: bekendvlaanderen.be