De eerste volwaardige wintereditie van Filmfestival Oostende (FFO) overtrof alle verwachtingen. Met meer dan 48.000 bezoekers werd het de meest succesvolle jaargang ooit. Negen dagen lang was Oostende het epicentrum van film, serie en alles errond. Met een focus op talent van eigen bodem, 127 films, 7 series en 70 avant-premières mocht FFO meer dan 150 (inter)nationale gasten ontvangen.
Na een paar lastige covidjaren kon Filmfestival Oostende eindelijk haar wintereditie organiseren zoals ze die voor ogen had. Een weerbaar team, de nieuwe volwaardige toplocatie De Grote Post, volle zalen – met in de voormiddag zo’n 7.000 schooljongeren en de meeste voorstellingen om 20.00 uur uitverkocht – en heel wat animo aan de rode loper en op de afterparty’s in het centrum van Oostende zorgden ervoor dat FFO kan terugblikken op een geslaagde editie.
Oostende werd verwend met een rijk aanbod aan divers talent van eigen bodem en internationale kleppers. Het filmfestival kende hoogtepunten als de openingsfilm ‘The Chapel’, de ontroerende introductie van ‘Marieke – Addicted to Life’ over de carrière en laatste levensjaren van paralympisch kampioene Marieke Vervoort en de wereldpremière van de verbluffende near-fictionreeks ‘Arcadia’.
Straffe winnaars in de competities en awardshows
De professionele jury’s van de verschillende FFO-competities bekroonden naar jaarlijkse traditie hun favorieten. In de LOOK!-competitie, dat visueel vakmanschap bewierookt, werd ‘Godland’ van Hlynur Pálmason verkozen tot Beste Film en kreeg ‘Dalva’ van Emmanuelle Nicot een speciale vermelding. ‘Le bleu du caftan’ van Maryam Touzani mocht de hoofdprijs in ontvangst nemen in de COOP!-competitie (powered by Camalot) met een speciale vermelding voor ‘Burning Days’ van Emin Alper en het aangrijpende ‘Safe Place’ kwam als winnaar uit de bus in de SOON!-competitie waar de jury ook een speciale vermelding had voor ‘The Woodcutter Story’ van Mikko Myllylahti.
Op woensdag was Oostende het middelpunt van de Vlaamse internetgemeenschap. De Jamies, de Vlaamse online video awards, verwelkomden de bekendste online contentmakers, heel wat BV’s, opkomend talent én hun fans. Onder meer Jonatan Medart, Acid, Clémentine Caron, Afro Belg, Average Rob en fictiereeks 2DEZIT werden door het publiek en de vakjury geëerd voor hun creatief talent. De awardshow vond voor de derde keer plaats en is een initiatief van creatief bureau Hurae en Filmfestival Oostende.
De Ensors sloten traditiegetrouw Filmfestival Oostende af. ‘Close’, ‘Zillion’ en ‘Roomies’ waren de grote winnaars van de Vlaamse film- en televisieprijzen, maar ook andere films vielen in de prijzen. Erhan Demirci en Kawtar Ehlalouch presenteerden het Gala, verwelkomden heel wat prominente gasten en maakten 22 winnaars in evenveel categorieën bekend. Ook de mensen thuis konden hun favoriete film bekronen. De Telenet abonnees gaven de Telenet Publieksprijs aan Lukas Dhonts ‘Close’.
Onvergetelijke ontmoetingen
Opnieuw mocht Filmfestival Oostende heel wat schoon volk ontvangen. Master Natali Broods kreeg als eerste een ster op de zeedijk net als regisseur Dominique Deruddere voor de film ‘The Chapel’. De Walk of Fame werd uitgebreid met sterren voor actrices Thekla Reuten uit ‘Narcosis’ en Lubna Azabal die te zien was in ‘El Houb – The Love’ en in het bekroonde ‘Le bleu du caftan’.
De lach van Geraldine Chaplin zit voor altijd in ons hart. Zij kreeg een plaats op de zeedijk en straalde zowaar nog meer dan haar ster, tijdens de inhuldiging en de avant-première van ‘LUKA’, de nieuwe film van regisseur Jessica Woodworth.
Op zondag werd François Beukelaers gehuldigd. De Brusselse acteur- en theatermaker ontving een ster én een Lifetime Achievement Award voor zijn indrukwekkende carrière, want het was zoals goede vriend en regisseur Marc Didden aanhaalde in de laudatio: “Hoog tijd dat de Belgische filmwereld zijn hoed afneemt voor François Beukelaers.”
Professioneel industrieluik
Op Filmfestival Oostende werden jonge en gevestigde filmprofessionals met open armen onthaald voor verschillende masterclasses, debatten en ontmoetingen. Negen dagen lang was De Grote Post het impressionante decor voor events als het Debat van De Ensors, Industriedag van de toekomst, The Student Pitch (powered by Sabam for Culture), TSFM What’s Your Story en REwriteIT – Feature ScriptLab (powered by BNP Paribas Fortis).
Bovendien lanceerde Filmfestival Oostende ‘Grenzenloos Netwerken’, een nieuw platform voor Nederlandse en Vlaamse film- en televisiemakers, producers en vertegenwoordigers van omroepen en streamers, met de steun van Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding Benjamin Dalle. Een eerste deel bestond uit debatten over het productieproces vanuit twee perspectieven: het juridische en financiële kader en het standpunt rond casting en scenario. Een tweede initiatief was de wereldpremière van near-fiction reeks ‘Arcadia’ op vrijdag 3 februari. De serie is de eerste volwaardige coproductie tussen VRT en de Nederlandse openbare omroep NPO – met de steun van de Duitse omroep ARD en het Vlaamse Audiovisueel Fonds (VAF). Na Filmfestival Oostende volgt alvast een tweede ontmoeting in het najaar, tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht.
EuroMillions Publieksprijs
Het publiek had een duidelijke favoriet. Het Deense drama ‘Rose’ van Niels Arden Oplev won de EuroMillions Publieksprijs met een score van 97.9 op 100. Hoofdactrice Sofie Gråbøl (bekend van ‘The Killing’) en de regisseur kwamen ‘Rose’ voorstellen aan het publiek. De tweede en derde plaats gingen naar ‘Dalva’ (89.5) van Emmanuelle Nicot en ‘La ragazza del futuro’ (89.3) van Marta Savina.
‘Rose’ vertelt het verhaal van Inger (Sofie Gråbøl), die schizofrenie heeft en meegaat met haar zus op groepsreis naar Parijs. De film is vanaf 29 maart te zien in de Belgische filmzalen.
Tot volgend jaar!
Filmfestival Oostende wil tot slot nog heel wat mensen bedanken. In de eerste plaats alle bezoekers, alle cast en crew van de volledige selectie, niet minder dan 100 enthousiaste vrijwilligers en alle partners. Het werd een onvergetelijke editie met veel jong én oud volk, meer diversiteit dan ooit en heel wat tevreden reacties uit het publiek. Dit alles doet Filmfestival Oostende nu al verlangen naar haar volgende editie en wakkert de ambitie aan om met extra steun van partners verder te groeien.
De 16de editie van Filmfestival Oostende zal plaatsvinden van vrijdag 26 januari t.e.m. zaterdag 3 februari 2024.
Kan je niet wachten tot FFO24? Dan ben je van harte welkom voor Cinema Storck dat het hele jaar door de beste arthouse films naar Kinepolis Oostende brengt (vanaf 3 maart), de FFO-premières van Vlaamse films zoals ‘Zeevonk’ die de spits afbijt op 27 maart, een duik in de filmgeschiedenis met Meet the Masters (Dominique Deruddere komt op 21 februari) of een bezoek tijdens onze openluchtfilm op Quartiers d’O tijdens Theater Aan Zee.
Foto: SVH